Thursday, July 16, 2009

Rich Dad, Poor Dad

Menurut kata Robert Kiyosaki, penulis buku Rich Dad, Poor Dad, hidup kita ade Cashflow Quadrant seperti gambar diatas. Separuh kiri melambangkan Poor Dad, separuh kanan melambangkan Rich Dad.


Saya bercita-cita untuk bergerak dari kiri ke kanan dalam hal ini kerana memang lumrah setiap manusia ingin jadi kaya, ingin drive BMW X5, ingin melancong ke Paris dan yang paling penting menonton perlawanan EPL team kesayangan anda seperti Arsenal (ok yg ni aku lebihkan je). Pokoknya, semua orang nak jadi kaya.Bagaimana nak kaya?kerja kuat?OT sampai lebam?



oh tidak....


tidak untuk aku.....


kerna kutahu sekuat mana bekerja, gajiku tetap sama.....




Sesungguhnya kita semua tahu "9 pintu rezeki datang dari perniagaan" dan juga Rasul junjungan kita sendiri dan para sahabat adalah seorang saudagar (businessman). Yang menjadi persoalan jenis perniagaan bagaimana yang baik untuk diceburi?

Seorang sahabat telah berkata kepada saya, istilah "cari rezeki" sebenarnya tidak betul/salah kerana rezeki sudah berada dimana-mana hanya kita yang sedar atau tidak betul-betul mahu atau sebaliknya. Ayat yang sebetulnya "jemput rezeki". Logiknya, peluang sudah ada, langkah berani sudah diambil, hanya USAHA kita sekental mana untuk menjemput rezeki itu datang kepada kita, untuk mengubah cara hidup kita.



Habis, jenis perniagaan macam mane??



Saya masih tercari-cari........................



Pencarian yang tidak akan berakhir..............



Tetapi!!!



Setiap perniagaan memerlukan modal dan orang seperti saya tak ada lah kekuatan kewangan yang kukuh. Tiada modal, tiada business. Tiada business, saya masih lagi di quadrant Poor Dad!



Oh Tidak!!



Sehinggalah saya di approach oleh seorang sahabat baru-baru ini, sahabat lama ketika di universiti, sahabat yang hampir setahun tak jumpa. Kali terakhir jumpa, dia baru saja hendak menapak dalam bisnes. Sekarang dia sudah berjaya, sudah punyai income ribuan ringgit kalau tak puluh-ribuan. Saya berniat untuk menggunakan bisnes ini untuk saya menapak dalam bisness lain yg lebih mencabar dan lebih menguntungkan. Supaya saya dapat mengubah hidup saya dan yang paling penting niat saya untuk menghantar IBU ke Tanah Suci dan juga sebagai warisan untuk anak-anak saya kelak.



Doakan kejayaan saya wahai kalian!!



Amin



3 KOMENTAR:

Zaini said...

fuh. dah siap ade signature.

sori itu ari gua sibuk bngt. esemen mat rap bagi aku xbuat lagi. mklmla sjk jd stdnt ni. eheh. hp da jrg bwk ke mana², takut boss panggil.

elliashah said...

dah baca this book gak

Hadi Che Muda said...

mmg best kn???sy sgt terpengaruh!!

Post a Comment

Blog Widget by LinkWithin