Monday, August 24, 2009

AMANAT PRESIDEN

1. Sebelum mula menulis, ingin aku nyatakan disini, ini adalah layout terbaru blog aku dan ia direka khas untuk aku oleh adik aku yg tersayang (bukan gay ok!), Izad Che Muda.

2. Ingin aku bagitau korang lagi sekali, adik aku ni memang berbakat dalam apa jua bidang yang berkaitan dengan komputer seperti web design, programming, gaming, photo editting, you name it!!Sekarang dia ada menawarkan khidmat dan servis terbaik dari dia kepada sesiapa yang berminat untuk mengupah beliau.

3. Dalam minggu lepas aku dapat email dari Mr Presiden Sime Darby Berhad, beliau menyentuh isu tentang bonus tahun ini:


klik untuk paparan lebih jelas

4. Tak perlu cakap banyak, kesimpulannya memang kurang meriah raya tahun ni kalau nak mengharapkan bonus Sime Darby semata-mata.

5. Ini adalah antara salah satu sebab mengapa saya tidak suka bergantung kepada kerja ini semata-mata dan kenapa saya begitu menentang sikap segilintir rakan sekerja yang begitu taksub dengan kerja walaupun gaji tetap sama.

6. Inilah juga sebabnya saya suka menceburkan diri dengan lebih serius dalam bidang perniagaan kerana 9/10 dari pintu rezeki datang dari perniagaan.kan?

7. Harap-harap kawan-kawan saya juga menyedari akan hakikat ini lambat laun kerana saya simpati melihat segelintir kawan yang bergantung terhadap jumlah bonus yang banyak (seperti tahun sudah, minimum 5 bulan) untuk melansungkan perkahwinan, tetapi harapan tinggal harapan, harapan tidak seindah kenyataan.

8. Kenapa kita ingin bergantung kepada sesuatu yang kita sendiri tidak pasti?

9. Kenapa tidak mengusahakan sesuatu ataupun berusaha seluruh jiwa raga anda keatas perkara-perkara yang anda betul pasti pulangannya setimpal?

10. Jangan bohong lah kalau kau cakap kau kerja demi company. *gaya meludah*

11. Jangan bohong lah kalau kau cakap kau kerja demi Boss kesayangan. *gaya nak muntah*

12. Kau kerja adalah untuk diri sendiri so cut the crap will ya??









notakaki: aku tak tau sebenarnya email tuan presiden tu aku blh display untuk public ke tidak..huhu

6 KOMENTAR:

Zaini said...

niat kau dah cantit dah, tapi bukan semua orang macam kau.uhuk :) (gaya penulisan entri blog kau kalau fasal ni dah macam entri nuzul pun ada. alamak terlebih sudah ;p )

macam aku. lagi suka sebenarnya kerja 9-5. simple income. nothing fancy :)

tapi mmg betul tak perlulah sampai berhempas pulas teruk sangat. if you're hoping for something big in return that is. tapi kalau anda suka kerja anda itu apa salahnya. jadi pemain bola misalnya :)


anak: abah nak ke mana tu bah?

didier drogba: nak pergi kerja ni ha. babai *sambil sarung kasut bola*


ikut selera masing-masinglah ya?

yang paling penting expenditure < income.

tak gitu tuan sahib?

tuan sahib: toyyib~

:)

*pjg betul aku tulis ni. dah mcm entri pula. ampun tuan besar jahat encik D.

Hadi Che Muda said...

moak: kau dah kayo,ape ade hal?income ciput pun dh xdehal..orang2 mcm aku ni xdapek lah nk buat mcm kau tuh.

tambahan lagi aku ni ank sulung ayh dh xde gaji SDE mane cukup bhai..klu diorg sanggup tunggu 10 thn ok lah..tu pun kalau panjang umur...

kalau aku kerja macam drogba, memang aku suke gile babi doll, setiap minggu paling bangsat main 180 minit bodo2 dapat 200k pound sterling darab 4 800k pound aka RM 4,800,000.00 SEBULAN!!!

sape bodoh xnk keje gaji mcm tu punye banyak??shitti

idea kau expenditure < income mmg bgs aku sokong tapi kalau untuk jangka masa pendek ok lah tapi tidak untuk jangka masa panjang bro.ye lah,mcm mane aku nk anta mak aku gi haji first class??mcm mane nk byr PTPTN tak habis2?


*xdehal maok ko blh tulis entri dlm blog aku ni pun kalu ko nak...

**sungguh sedih tak dapat mesej gembira dari en mat,nampaknya beliau betul2 benci aku.

Zaini said...

perenggan pertama dan ke-2 kau dah concur dgn statement aku. kyeword dia: "semua org tak sama dengan kau (atau kita)"

"different people, different case, different solution"

"kau dah kayo, ape ade hal? income ciput pun dh xdehal" - statement ini bercanggah dengan idea yg kau propose bang. eheh. macam mana kalau kita DAH kaya, income ciput pun takpe (sbb kita nk kayakn dlm kes ayat ini)? bukn duit boleh habis ke?

"sapa bodoh xnk keje gaji mcm tu punye banyak??shitti" - bukn ada juga segelintir pemain yg rela keluar kelab besar (eg: Carrick dari Chelsea, etc) sbb nk main ke? gaji kecik takpe janji dpt first eleven. diorang ni bodoh ke atau diorang ni tak sama macam kau (atau kita)?

:)

expenditure < income tu bukan idea aku ;p aku dpt pun dri author buku yg kau baca. tak perasan ke? itulah aku cakap expenditure. bende ni pmbolehubah. boleh je kau hantar mak kau g haji naik economy. boleh je habis ptptn bayar rm70 sebulan.
kalau kita kerja cikgu apa tak boleh pergi haji, tak boleh habis bayar PT ke? it's all come down to us. kalau income (gaji + other source(s)) rendah, spendlah rendah n vice versa.

macam aku cakap berulang kali.

"tak semua orang macam kau (atau kita)"

tapi tak salah mengajak org jadi kaya. bak kata ayah kawan aku:

"nak jadi kaya ni senang. ada duit rm 1 juta dalam acc. tp kita bukn nk kaya. nk membangun ummah - dato' harun, 2008/9"

ps: financial freedom lebh penting pd aku dr kaye. tuan robert juga kata mcm tu.

pps: financial freedom boleh je diachieve biar pun makan gaji smpi pencen.

peace out :)

Zaini said...

skali bukan Carrick da. tapi Scott Parker. malu2.

;p

Hadi Che Muda said...

"nak jadi kaya ni senang. ada duit rm 1 juta dalam acc. tp kita bukn nk kaya. nk membangun ummah - dato' harun, 2008/9"

ayat ni plg best tp dato' harun tu sape?

"You can have everything in life that you want if you will just help enough other people get what they want."

ayat ni Zig Ziglar cakap, buku die pn bes utk dibaca...

that's what I intend to do...

regards

notakaki: ape daa ko Carrick ngn Scott Parker pn xlh beza, tak true lansung.

Hadi Che Muda said...

yg penting kene bergerak dari quadrant poor dad ke quadrant rich dad..

Post a Comment

Blog Widget by LinkWithin