Sunday, April 25, 2010

Dari Pasir Gudang ke Mumbai 1

Aku sampai di Mumbai lebih kurang pukul 10.50 malam waktu Mumbai, lebih kurang 5 jam juga perjalanan dari KL. Seingat aku masuk kali ni baru 2 kali aku sampai KLIA, memang betul-betul aku terpegun dengan kecanggihan reka bentuk dan seni bina KLIA. MAcam jakun jugak lah aku jadi nya.


"Di, buat-buat rilek dah laa!" kata kawan seangkatan ku yang juga Interface Manager baru aku.


Oh, bukan beliau baru masuk Interface Team ya, aku yang baru menyertai pasukan antara-muka ini. Apa gila aku dari Construction Team boleh masuk Interface?Hah!Aku pun tak dapat jawab soalan ni, rasanya soalan kamir 3 kali masa SPM dulu lagi senang kot. Tengah korek tahi gigi pun selamba aku jawab.

Dalam-dalam aku terpegun macam orang jakun tu, sempat juga aku ushar marka-marka yang lalu lalang tapi tidak termasuk aci-aci India yang pakai saree seksi nampak perut lipat-lipat, pusat dalam, ketiak berdaki ya!Tapi ada juga seorang dua yang mencapai stended aku. Tengah aku kelam-kabut nak check-in, ada satu SMS masuk;


"Kau katne dh?", Mokhzaini, memang nama sebenar.


Kalau ikutkan hukum alam, memang aku ada janji dengan mamat ni nak gi pekene Chicken Cheese kat Nilai itu hari, walaupun aku tau rasa Chicken Cheese tu tak ada seni lansung. Aku kurang 'in' dengan masakan tak ada seni, tekak aku rejek balik nanti. Selera tekak aku memang high taste, tapi kalau lapar sanagt sampai hampir-hampir kena gastrik, nasi lauk telur goreng tak ada seni pun boleh jadi selera.

Dengan penuh rasa bersalah yang tersemat di dada, sambil kelam-kelibut nak masukkan passport dalam mesin-masuk-passport-apa-nama-pun-aku-tak-tahu, aku call Mokhzaini;


Abang Hensem: Maok!Flight aku awal lah!Aku lupe bagitau ko!
Gemaok: Babi, macam ni lah kawan.
Abang Hensem: Alah serius aku tak sengaja!
Gemaok: Hantar poskad wei!
Abang Hensem: SMS aku alamat ko.


Dalam hati aku time tu, memang aku berniat nak bagi poskad kat Team LBk semua, tapi sesampainya aku di Mumbai aku batalkan niat suci aku tu buat sementara.



***


Sampai je Mumbai International Airport, aku dah start loya-loya tekak, dahi berpeluh-peluh, nafsu amarah naik mendadak, kerana udara yang aku hirup di Mumbai tidak sama di Malaysia. Udara Mumbai bau kari, sireh, dan ketiak busuk. Time ni lah cerita-cerita tentang Mumbai dari kawan-kawan Pasir Gudang rewind dalam fikiran.

Sambil tunggu driver pick-up kitorang sempat juga aku main kenyit-kenyit mata dengan marka hindustan yang lalu-lalang. Time ni baru nafsu amarah aku dah tukar jadi nafsu lain yang lebih nikmat.



***


"Oooo, ni lah slum, macam dalam cerita Slumdog Millionaire tu" Getus aku dalam hati.

Kejutan budaya juga aku jadinya, tapi entah kenapa, aku jadi seronok. Mungkin sebab aku tak pernah tengok keadaan macam tu di mana-mana sebelum ni. Sambil Abg Drebar merentasi jalan Mumbai yang aku tak faham Jurutera jenis apa yang design, aku pun tak suka subjek Highway dulu, tapi kalu aku design lagi cantik kot, aku terpegun dengan budaya Indians di jalan raya, picit horn ikut sedap je. Kalau kat Malaysia memang dah kena maki kaw-kaw. Silap-silap boleh berbunuh-bunuhan. Tapi diorang selamba badak je. Aku senyap dalam terpegun.


"Ko kena biasakan Di, ko kena duduk kat sini lama!" Luah Manager aku itu.

"Babi" Getus ku dalam hati sambil senyum nipis.



bersambung....

3 KOMENTAR:

Zaini said...

gaya penulisan kau dah macam hell pun ada.

tapi kalau kau hantar poskad aku kire setellah.

kirim salam juhi chawla!

Hadi Che Muda said...

juhi chawla toukkkkkkk muuunnngggggggg!!!

amik no aku kat mumbai ni +91 9503837378

klu simpan saje dok dak gokkkkkkkkk

Zaini said...

dem.

apahal aku plak yg kene kol.

Post a Comment

Blog Widget by LinkWithin